1.0 1.0 PENDAHULUAN
Pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT) masalah kewangan merupakan
salah satu masalah utama yang sering dihadapi oleh pelajar. Oleh hal yang demikian, berkenaan dengan projek
yang dijalankan sedikit sebanyak membantu menyelesaikan masalah kewangan
pelajar. Oleh itu, tajuk projek ini
adalah ‘menambah pendapatan sara hidup di universiti’. Tugasan ini bertujuan
untuk mengurangkan beban kewangan pelajar terutama dengan meniaga
kecil-kecilan. Oleh hal demikian,
tugasan ini sikit sebanyak dapat membantu masalah yang dihadapi oleh pelajar
terutamanya dalam pembelajaran. Projek ini juga terdiri daripada lima orang
ahli kumpulan. Selain itu, projek ini
secara tidak langsung dapat memupuk semangat kerjasama, tolong-menolong dan
ingat mengigati. Hal ini kerana projek
berkumpulan. Antara jenis perniagaan
kecil-kecilan yang dilakukan iaitu meniaga kerepek ubi masin. Peniagaan ini mendapat maklum balas yang
sangat baik daripada pembeli.
Projek ini dijalankan pada 24 April 2016 hingga 27 Mei 2016. Antara lokasi utama tugasan ini iaitu di
Kolej kediaman pelajar iaitu Kolej Baiduri 1 dan Kolej Baiduri 2. Setiap ahli kumpulan dipecahkan kepada
tugas-tugas tersendiri sebagai contoh membeli stok, membeli keperluan
perniagaan seperti plastik, membungkus, menjual dan mencatat pendapatan setiap
hari. Secara tidak langsung projek ini
dapat berjalankan dengan baik dengan adanya kerjasama setiap ahli
kumpulan. Antara salah satu objektif
utama projek ini adalah untuk menampung keperluan kewangan pelajar terutamanya
dalam pembelajaran. Oleh itu, dengan
adanya projek ini dapat menyelesaikan sikit sebanyak masalah kewangan yang
dihadapi oleh kami. Diharapkan projek
ini dapat diteruskan pada sem berikutnya.
2.0 PENYATAAN MASALAH
Terdapat beberapa masalah yang dihadapi oleh pelajar dari segi
kewangan antaranya,
i.
Pelajar
sering kekurangan kewangan akibat perlu membeli pelbagai barangan belajar
seperti alat tulis, buku dan sebagainya.
ii.
Pelajar
tidak dapat menampung perbelanjaan akibat kos sara hidup yang tinggi untuk
membeli makanan dan sesekali perlu mengikat perut.
iii.
Sumber
kewangan yang diperoleh samada daripada pinjaman pelajaran mahupun daripada ibu
bapa tidak mencukupi dan para pelajar perlu mencari inisiatif sendiri untuk
menambahkan kewangan mereka.
iv.
Kesedaran
pelajar terhadap pentingnya ilmu perniagaan dalam diri agar dapat menanmpung
kos sara hidup di universiti.
v.
Memberi
pengalaman kepada pelajar agar berdikari memcari sumber kewangan sendiri samada
semasa berlajar mahupun bekerja kelak.
1.0 3.0 TRATEGI MASALAH
Aktiviti Jualan Makanan Ringan (Kerepek Ubi)
A) MENDAPATKAN MODAL DENGAN CARA PERKONGSIAN
WANG DENGAN AHLI KUMPULAN
Keperluan modal yang diperlukan bagi memulakan
perniagaan adalah penting. Modal diperlukan bagi membiayai barang-barang yang
diperlukan untuk aktiviti jualan. Ini merupakan cara untuk kami mendapatkan
modal sebelum memulakan perniagaan. Modal yang diperlukan ini adalah untuk
membeli barang-barang yang diperlukan untuk aktiviti jualan kerepek kami.
Antara barang yang diperlukan ialah bungkusan plastik, dan kerepek ubi.
B) MENJUAL DITINGKAT ARAS BAWAH KOLEJ
Hal ini kerana ia merupakan laluan utama
pelajar untuk ke kolej/fakulti. Jadi, semua pelajar akan menyedari aktiviti
jualan kerepek kami. Selain itu, kami turut menjual dengan harga yang
berpatutan yang mampu dibeli oleh pelajar.
4.0 MAKLUM BALAS RESPONDEN
Berdasarkan
projek yang telah dijalankan, terdapat maklum balas responden yang dapat diberikan.
Maklum balas responden dipilih secara rawak berdasarkan pembeli makanan ringan
yang dijual oleh pihak kami. Kami telah memilih dua orang responden untuk
memberi maklum balas terhadap makanan ringan yang kami sediakan.
i.
“
harga kerepek ini murah hanya RM 2.00 sahaja, saya harap kerepek ini dapat
dijual setiap hari” – Nurul Hidayah Bt Md Saad
ii.
“
lokasi dijual adalah strategik dan mudaha didapati oleh pelajar”-Nur
Dhiyana Bt NorHisham
5.0 PERBINCANGAN
Sepanjang
projek ini dijalankan, aspek yang berjaya dicapai adalah kepuasan hati pembeli
(respondent) yang telah membeli produk ini. Selain itu, projek ini juga telah
mengembalikan keuntungan kepada penjual. Walau bagaimanapun, terdapat sedikit
kerugian kerana beberapa peket kerepek yang diletakkan ditempat jualan tersebut
hilang.
Dengan
bermodalkan wang pendahuluan sebanyak RM 60.00, peniaga telah membeli kerepek
ubi yang berharga RM 40.00 seberat 15 kilogram (1bundle) dan wang selebihnya
sebanyak RM 20.00 dengan membeli plastik pembungkus dan sebagainya.
Daripada
15 kilogram kerepek tersebut, pelajar telah menjadikannya menjadi 70 bungkusan
kecil yang dijual dengan harga serendah RM 2.00 sepeket. Sepanjang projek ini
dijalankan, pelajar telah mengeluarkan modal sebanyak dua kali iaitu RM 60.00 x
2 = RM 120.00. Walau bagaimanapun, terdapat kerugian sebanyak RM 6.00 bersamaan
dengan 3 peket kerepek. Jumlah keseluruhan iaitu RM 280.00 – RM 6.00 = RM
274.00.
Seterusnya,
pulangan yang dapat dikumpul adalah sebanyak RM 274.00. Hasil tersebut
kemudiannya dibahagikan kepada 5 orang penjual iaitu RM 274.00 ÷ 5 orang = RM
42.80 seorang. Seorang penjual akan mendapat untung bersih sebanyak RM 42.80.
(Rujuk jadual 1). Dengan keuntungan yang diperoleh, sekali gus dapat menampung
perbelanjaan bagi pelajar di universiti dan meringankan beban ibu dan bapa.
Dalam
perbincangan ini, kami membincangkan mengenai keuntungan dan kerugian kami
dalam menjalankan aktiviti perniagaan.
Jadual
5.0 : Pengiraan Keuntungan dan Kerugian Projek
MODUL
=RM 60.00
|
1 BUNDLE KEREPEK UBI = RM40.00 (15KG)
=
70 BUNGKUS
|
BARANG
YANG DIPERLUKAN
-Plastik Bungkusan = Rm 20.00
-Kerepek Ubi = RM 40.00
|
70 BUNGKUS x RM 2.00 = RM140.00
RM 140 x 2 = RM280.00
|
KERUGIAN
|
|
RM140 – 3BUNGKUS = RM 137.00
|
|
= RM 137.00 x 2
= RM 274
|
|
3 BUNGKUS x RM 2.00 = RM 6.00
|
|
PULANGAN
= RM 274 – RM 60.00(MODAL)
= RM 214.00
|
|
= RM 214 / 5 ORANG
= RM 42.80 SEORANG
|
6.0 CADANGAN
Cadangan
yang dikemukakan adalah untuk memajukan lagi
projek yang telah dijalankan. Selain itu, cadangan ini dikemukakan
kerana perniagaan kecil-kecilan ini juga boleh dijadikan sebagai peluang untuk
jangka masa yang panjang bagi membantu para pelajar meringankan beban ibu dan
bapa dalam perbelanjaan seharian.
6.1 CADANGAN
UNTUK MEMPERBAIKI PROJEK
i)
Menerapkan
Perniagaan Bercirikan Al-Quran Dan As-Sunnah
Dalam menjalankan sebarang perniagaan
tidak mengira besar ataupun secara kecil-kecilan, peniaga perlulah menerapkan
perniagaan dengan bercirikan al-Quran dan as-sunnah. Sebagai contoh,
mengelakkan riba dan mengelakkan dalam pengurangan timbangan. Sesungguhnya
Rasullah s.a.w bersabda:
“9/10 daripada rezeki (datangnya) dari
perniagaan”.-(Riwayat Tarmizi)
ii)
Jadual
Menyediakan jadual secara sistematik
bagi memudahkan urusan merekod stok. Selain itu, jadual tersebut hendaklah disediakan
ruangan yang mencukupi bagi merekod keluar dan masuk bagi keutungan/kerugian.
iii)
Pengiklanan
Bagi memajukan lagi perniagaan ini,
pengusaha perlulah mengiklankan produk jualannya. Sebagai contoh menampalkan
poster bagi produk tersebut di setiap tempat yang dibenarkan bagi tujuan
memperkenalkan kepada pembeli.
iv)
Promosi
Mengadakan promosi bagi produk yang
dijual dengan cara menurunkan harga jualan pada tarikh-tarikh yang terpilih.
Selain itu, mempromosikan dengan pembelian 3 unit kerepek dengan harga
pembelian 2 unit kerepek.
6.2 CADANGAN-CADANGAN
LAIN
Dalam
perniagaan kerepek ini juga, penjual perlulah mempelbagaikan jenis kerepek
sebagai contoh menjual kerepek pisang, kerepek sukun, kerepek gandum dan
sebagainya. Hal ini demikian kerana, pelanggan tdiak akan berasa jemu dengan
produk yang dijual kerana didatangkan dalam pelbagai jenis. Selain itu, bagi
menarik minat pembeli, peniaga juga mestilah mengambil kira tentang plastik
pembungkusan dengan membuat plastik tersebut dengan warna-warna dan ilustrasi
yang menarik. Plastik pembungkus juga merupakan faktor yang dapat menarik minat
pembeli untuk membeli sesuatu produk.
7.0 PENUTUP
Kesimpulannya, berdasarkan projek yang telah dijalankan, kami
berlajar untuk menampung perbelanjaan dan mencari wang saku di universiti.
Nilai yang dapat diterapkan semasa projek ini berlangsung ialah nilai kerjasama
antara ahli kumpulan. Nilai kerjasama itu dapat dilihat semasa proses
pembungkusan makanan ringan (kerepek ubi) dijalankan sehinggalah proses jual
beli. Selain itu, kami saling bergilir-gilir waktu meletakkan makanan ringan
tersebut di tempat jualan dan bergilir-gilir memungut hasil jualan tersebut.
Oleh itu, nilai kerjasama yang kami terapkan itu dapat mengeratkan lagi
hubungan silaturahim antara satu sama lain. Di samping itu, kami berlajar untuk
mencari wang perbelanjaan dengan cara yang halal. Kami berkongsi modal untuk
membeli stok pada setiap minggu dan kami bersaing secara sihat dengan
peniaga-peniaga yang lain. Oleh itu, dengan usaha yang kami jalankan selama dua
bulan dapat diteruskan sehingga tamat semester ini dan dapat menambah wang saku
untuk keperluan kami di universiti.
0 comments: